Zrosty są najczęściej występującym powikłaniem pooperacyjnym i główną przyczyną uporczywych i przewlekłych dolegliwości bólowych. Są to nieprawidłowe połączenia między tkankami oraz narządami, które powinny pracować osobno. Prowadzi ono do napięć i przeciążeń na skutek tego, że każda tkanka ciągnie inne w swoją stronę.

Jak powstają zrosty?
Zrosty są najczęściej następstwem przebytych stanów zapalnych, urazów lub zabiegów operacyjnych. W uszkodzonym miejscu gromadzi się gruba warstwa włóknika, który ulega tzw. fibrynolizie, czyli rozpuszczaniu. Jeśli proces odbudowy nabłonka przebiega bez zakłóceń, w efekcie fibrynolizy złogi włóknika znikają prawie całkowicie, a blizny powstałe w ich miejscu są niewielkie. Jednak przy bardziej rozległych uszkodzeniach albo np. dłuższym działaniu szkodliwego czynnika odbudowa nabłonka postępuje znacznie wolniej. Wtedy włóknik zaczyna pokrywać lub sklejać ze sobą również sąsiadujące tkanki. Powoduje to powstawanie nieprawidłowych połączeń między tkankami i narządami. Połączenia te są na początku cienkie i słabe, jednak z biegiem czasu pogrubiają się i utwardzają, coraz bardziej utrudniając tkankom ich ruchomość oraz ślizg względem siebie.

Konsekwencje powstania zrostów
To patologiczne połączenie ze sobą skóry, mięśni, nerwów, powięzi wywołuje niepożądane napięcie, które rozprzestrzenia się na sąsiadujące tkanki sprzyjając powstawaniu w nich stanów zapalnych czy innych nieprawidłowości.

Zrosty mogą być całkowicie bezobjawowe, ale mogą również powodować różne przewlekłe problemy. Dolegliwości związane ze zrostami mogą pojawiać się w różnym czasie od przebytego zabiegu operacyjnego czy urazu. Mogą się one pojawić bardzo późno, nawet kilka czy kilkanaście lat od zdarzenia.

Zrosty często nie pozostają bez wpływu na organizm. Mogą one powodować:
– bolesne miesiączki,
– niepłodność,
– wzdęcia, zaparcia, dolegliwości bólowe związane ze zwężeniem jelita,
– niedrożność jelit,
– przewlekłe bóle brzucha,
– ból w trakcie stosunku płciowego,
– konieczność kolejnych operacji.

Leczenie zrostów pooperacyjnych
Leczenie zrostów, czyli ich uwalnianie, nazywa się adhezjolizą. To zabieg wykonywany różnymi metodami, polegający na otwarciu otrzewnej i usunięciu zrostów. Choć jest skuteczny, to łączy się z dużym ryzykiem powstania kolejnych zrostów, ponieważ prowadzi do ponownego uszkodzenia tkanek.

Zapobieganie zrostom
Zapobieganie powstawaniu zrostów pooperacyjnych polega głównie na starannym przestrzeganiu techniki operacyjnej. Niestety, nie ma możliwości, by sam pacjent zapobiegał w jakikolwiek sposób powstaniu zrostów. Nie ma bowiem wpływu na to, jak zostanie przeprowadzony zabieg i jak zrosną się tkanki.

Innymi sposobem zapobiegającym powstawaniu zrostów jest stosowanie tzw. barier mechanicznych. Po zakończeniu zabiegu chirurg wprowadza między operowane tkanki np. błonę chirurgiczną z Gore-Texu lub folię fibrynową, która z czasem ulega biodegradacji.

Środkiem zapobiegającym powstawaniu zrostów jest też kwas hialuronowy. Kwas ten w postaci żelu wstrzykuje się do operowanego miejsca. Dzięki dużej lepkości tworzy on barierę, która uniemożliwia kontakt sąsiadujących ze sobą tkanek, a więc chroni pacjenta przed zrostami.

Wymienione powyżej sposoby są jednak kosztowne. Nie są więc popularne i często stosowane przy zabiegach operacyjnych.

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.