Rwa barkowa, zwana również ramienną jest to zespół objawów pojawiających się w związku z uciskiem lub podrażnieniem nerwów wchodzących w skład splotu barkowego (C5-Th1). Jest to dolegliwość analogiczna do rwy kulszowej, o której pisałam tutaj -> rwa kulszowa. Ze względu na inną lokalizację ucisku, w innych okolicach umiejscowiony jest ból. Występuje on na szyi, biegnie poprzez bark, ramię i przedramię, aż do palców. Promieniuje również na całą obręcz barkową, zarówno z przodu — do klatki piersiowej, jak i z tyłu — na łopatkę.

Najczęstszą przyczyną powstawania rwy barkowej jest choroba zwyrodnieniowa kręgosłupa. W jej przebiegu odwodnione krążki międzykręgowe tracą swoją elastyczność i zmniejsza się odległość między kręgami. Mogą również utworzyć się wyrośla kostne. Czynniki te mogą powodować ucisk na korzenie nerwowe, a co za tym idzie być przyczyną nerwobólu. Rwę barkową może powodować również dyskopatia. Uwypuklające się jądro miażdżyste uciska na struktury kanału kręgowego, dając objawy rwy. Innymi przyczynami rwy barkowej są: nadmierne napięcie mięśni szyi, stan zapalny okolicznych tkanek lub samego nerwu, przeciążenia (np. na skutek długotrwałej ciężkiej pracy), zmiany hormonalne czy bezpośredni uraz.

Ból pojawia się najczęściej rano, po przebudzeniu. Często jest nagły, promieniuje jednostronnie na przebiegu zajętego nerwu. Podrażnienie nerwu daje objawy neurologiczne, takie jak: mrowienie, pieczenie, zaburzenia czucia, a nawet niedowład kończyny czy osłabienie siły mięśniowej (problem z utrzymaniem przedmiotów w ręce). Mogą się one nasilać przy ruchach kończyną, obracaniu głowy, podczas kichania czy kasłania. Czasami rwa barkowa powoduje objawy łokcia tenisisty lub golfisty. Skuteczne leczenie bólu łokcia zależy wtedy od wcześniejszej terapii rwy.

Podobnie jak w przypadku rwy kulszowej, aby leczenie było skuteczne, należy zdiagnozować przyczynę, która prowokuje objawy. Dlatego warto udać się do fizjoterapeuty, który wykona pełną diagnostykę i zadba o złagodzenie bólu terapią manualną i terapią tkanek miękkich. W fazie ostrej leczenie polega głównie na przyjmowaniu leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych w postaci tabletek, maści czy żelu. W fazie przewlekłej bardzo ważny jest delikatny ruch, który pomaga w usuwaniu nagromadzonych substancji zapalnych oraz indywidualna terapia prowadzona przez fizjoterapeutę. Ma to na celu rozluźnienie i lepsze odżywienie tkanek, poprawę elastyczności zmienionych chorobowo struktur, poprawę ruchomości kręgosłupa szyjnego, wzmocnienie osłabionych mięśni oraz rozciąganie i rozluźnienie tych nadmiernie napiętych.

Należy pamiętać, aby nie przeciążać kręgosłupa szyjnego, nie wykonywać gwałtownych ruchów czy gestów, które mogą prowokować ból. Rwa barkowa ma tendencje do nawrotów, dlatego ważne jest, aby nie przerywać terapii, gdy poczujesz się lepiej, tylko doprowadzić leczenie do końca.

Fot.: blog.rehmedis.pl