Jest to entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, czyli zespół bólowy przyczepu mięśni zginaczy nadgarstka położonych po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego. Łokieć golfisty jest spotykany rzadziej niż łokieć tenisisty, o którym pisałam TUTAJ. Podobnie jak w przypadku łokcia tenisisty, ból związany jest najczęściej z przeciążeniem przyczepów mięśniowych i mikrourazów na skutek częstego powtarzania określonych ruchów (np. zginania nadgarstka czy obracania przedramienia).

Objawy
Ból zlokalizowany jest po wewnętrznej stronie stawu łokciowego, może promieniować po wewnętrznej stronie przedramienia i dochodzić do 4 i 5 palca. Nasila się on podczas zginania nadgarstka i odwracania przedramienia. W codziennych czynnościach pojawia się przy przekręcaniu klamki – gałki w drzwiach, przy witaniu się, noszeniu zakupów. Może pojawić się uczucie drętwienia i mrowienia przy promieniowaniu bólu, osłabienie nadgarstka, ręki i palców. Łokciowy tenisisty często towarzyszy również tkliwość na dotyk po wewnętrznej stronie łokcia oraz sztywność w łokciu. W zależności od zaawansowania choroby ból może być niewielki i pojawiać się na początku danej czynności, może też być bardzo dotkliwy i uniemożliwiać jej kontynuowanie.

Przyczyny
Jak wspomniałam, wcześniej łokieć golfisty związany jest z przeciążeniem i mikrourazami związanymi z częstym powtarzaniem określonych ruchów, takich jak zginanie nadgarstka czy obracanie przedramienia. W sporcie przyczyną może być niewłaściwa technika.

Leczenie
Podstawą leczenia łokcia golfisty jest leczenie zachowawcze, czyli wyeliminowanie przyczyn kontuzji oraz niewykonywanie czynności nasilających ból. Jeśli całkowite wyeliminowanie tych ruchów jest niemożliwe, należy odpowiednio je zmodyfikować i wprowadzić przerwy, gdyż bardzo ważny jest odpoczynek i regeneracja uszkodzonej tkanki. Pomocne mogą być zimne okłady oraz niesteroidowe leki przeciwzapalne.
W celu złagodzenia objawów stosuje się fizykoterapię. Fizjoterapeuta może zastosować także różne metody terapii mięśniowo – powięziowej czy kinesiology taping w celu odciążenia tkanek. Jeśli efekty leczenia fizjoterapeutycznego nie są zadowalające, stosowane są iniekcje sterydowe.
W przypadku gdy leczenie zachowawcze nie daje efektów, wykonywany jest zabieg chirurgiczny, podczas którego usuwane są uszkodzone tkanki.

Profilaktyka

Uprawiając sport, zawsze pamiętaj o prawidłowej rozgrzewce, zwróć również uwagę na prawidłową technikę. Spędzając czas przed komputerem, używaj ergonomicznej klawiatury oraz myszki. Nadgarstki powinny znajdować się w jednej linii z myszką i klawiaturą, a przedramiona powinny być podparte o blat biurka. Nie należy napinać nadgarstka oraz przedramienia. Rób także przerwy w pracy na odpoczynek. Odpowiednia ergonomia pracy oraz częste przerwy zminimalizują ryzyko nawrotu choroby.

Fot.: kraków.bodymove.pl