Endometrioza to schorzenie, na które cierpi wiele kobiet. Charakteryzuje się tym, że śluzówka macicy jest obecna nie tylko wewnątrz macicy, ale również poza nią. U kobiet chorujących na endometriozę przerośnięta śluzówka macicy pojawia się także w jajowodach, pęcherzu moczowym, jelitach, moczowodach, jajnikach, a także w przestrzenie za macicą oraz na jej zewnętrznej powierzchni.

U zdrowych kobiet endometrium każdego miesiąca wzrasta w jamie macicy i ostatecznie złuszcza się podczas miesiączki. U chorych podczas menstruacji endometrium nie zostaje usunięte z krwią, lecz pozostaje w różnych miejscach. Bez względu na to, gdzie znajduje się endometrium, reaguje ono na zmiany hormonalne, złuszcza się i krwawi podczas każdego cyklu miesiączkowego. Czyli do comiesięcznego krwawienia dochodzi nie tylko z komórek znajdujących się w jamie macicy, ale również tych, które są obecne w innych miejscach. Na skutek tego, że krew nie ma gdzie ujść, narastają dolegliwości bólowe, powiększają się zrosty.

Na pojawienie się schorzenia może mieć wpływ cesarskie cięcie – u kobiet po cc zagrożenie chorobą jest wyższe. Jest tak dlatego, że po cc często pojawia się endometrioza w bliźnie. Podejrzewa się, że przyczyną jest przeniesienie i zagnieżdżenie komórek endometrium w ranę operacyjną w trakcie zabiegu cięcia cesarskiego.

Objawy

Pierwszym symptomem pojawienia się endometrium jest niewielkie zgrubienie w bliźnie po cesarce. Kobieta może wyczuć zgrubienie pod skórą, jednak zazwyczaj najpierw odczuwa dyskomfort, który z czasem przemienia się w duży ból. Grudka boli przy każdym dotknięciu, niekiedy uniemożliwia noszenie niskiej lub koronkowej bielizny. Czasem nie można kichnąć ani śmiać się, bo ból jest tak silny. Do innych objawów należą:

– obfite miesiączki,

– stany zapalne,

– dolegliwości w obrębie blizny,

– ból w okolicy miednicy oraz w dolnej części pleców, który nasila się szczególnie w czasie cyklu miesiączkowego.

Leczenie

Terapia ma na celu łagodzenia dokuczliwych objawów oraz przeciwdziałanie powikłaniom. Kluczowe jest wyeliminowanie lub spowolnienie rozwoju tkanki endometrialnej.

Przed rozpoczęciem leczenia należy wykonać badania diagnostyczne, takie jak USG, laparoskopia diagnostyczna oraz badanie krwi (poziom estrogenów, których nadmiar może być jedną z przyczyn choroby). Rodzaj leczenia endometriozy jest ustalany w sposób indywidualny z lekarzem. Zależy ono od wieku chorej, postaci jej objawów, miejsca, w którym rozwija się endometrium, rozmiaru narośli oraz planów rozrodczych. Najczęściej stosuje się hormonalną terapię zastępczą, leki przeciwbólowe, lek obniżający poziom estrogenu i podwyższający poziom testosteronu oraz zabieg laparoskopowy. Wykonuje się go w znieczuleniu ogólnym, nacinając jedynie małe fragmenty skóry, wprowadzając do środka kamerę oraz narzędzia. Lekarz bez trudu usuwa wszczepy, a ślady po zabiegu są niemalże niewidoczne. Pacjentka jest najczęściej hospitalizowana 2-3 dni, natomiast okres rekonwalescencji jest już kwestią indywidualną.

Endometrioza po cc a zajście w ciążę

Rozrost endometrium może mieć bardzo poważne konsekwencje także w kontekście płodności. Plany rozrodcze w dużej mierze zależą od tego, gdzie umiejscowiło się endometrium. Endometrioza może utrudniać zajście w ciążę, zwłaszcza, jeśli komórki śluzówki macicy lokalizują się w bliźnie w macicy czy w jajnikach. Endometrioza umiejscowiona w blinie w powłokach nie powinna wpływać na starania o dziecko.

Czy można zapobiec endometriozie w bliźnie?

Tak, poprzez zastosowanie i przestrzeganie odpowiednich zasad szycia tkanek w trakcie zabiegu cięcia cesarskiego udaje się w znacznym stopniu zminimalizować ryzyko wystąpienia tego schorzenia. Należy jednak pamiętać, że nie we wszystkich przypadkach jest to postępowanie skuteczne i mimo ich zastosowania można zaobserwować rozwój ognisk endometriozy w zakresie blizny po zabiegu.

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.