W fizjoterapii stosuje się różne metody i koncepcje pracy. Różnią się one między sobą spojrzeniem na organizm, czasem trwania terapii, jej intensywnością czy pojawieniem się bólu lub jego brakiem. Cel jest zazwyczaj ten sam – pozbycie się lub zmniejszenie bólu, poprawa ruchomości, samopoczucia fizycznego i psychicznego trwale lub na dłuższy czas.

Fizjoterapeuta zawsze powinien poinformować o dolegliwościach, jakie mogą wystąpić po terapii. Reakcje występujące po zabiegach fizjoterapeutycznych w kolejnych dniach to wypadkowa takich rzeczy jak rodzaj choroby, wytrzymałość organizmu, czas trwania urazu czy choroby. Do najczęstszych, negatywnych, przejściowych reakcji pozabiegowych mogą należeć:

– ból przy uciskaniu okolicy poddanej zabiegowi – może wynikać z mikro stanu zapalnego, który dzięki swojemu istnieniu powoduje przebudowę tkanki łącznej – może ona dawać różne odczucia, gdyż jest jedną z najbardziej unerwionych struktur naszego ciała.

– Ból podczas ruchu danego stawu poddanego terapii.

– Osłabienie, czasami ze stanem podgorączkowym – może wynikać np. na skutek oczyszczania się organów wewnętrznych z toksyn.

– Ból głowy – może on być spowodowany np. zmianą przepływu krwi lub limfy po zabiegu, odwodnieniem po ćwiczeniach i wysiłku.

– Siniak, wybroczyna – pojawiają się, gdy dochodzi do uszkodzenia włókien mięśniowych i tkanki łącznej, co prowadzi do krwawienia pod skórą. Krew rozpływa się pod skórą, pozostawiając na niej ciemne ślady. Niektórzy ludzie są bardziej podatni na siniaki niż inni. Jeśli należysz do tej grupy pacjentów, przed zabiegiem poinformuj o tym fizjoterapeutę. Być może zastosuje on alternatywną, mniej intensywną metodę.

– Zaczerwienienie – jest oznaką zwiększonego przepływu krwi w danej okolicy. Jest uważane za dobry objaw, gdyż lepszy przepływ krwi powoduje dotarcie większej ilości substancji odżywczych do chorego obszaru i pomaga w gojeniu. Zaczerwienienie powinno zniknąć w ciągu 1 – 2 godzin po zabiegu. Jeśli nie mija, skonsultuj się ze swoim fizjoterapeutą.

– Podrażnienie skóry – może nastąpić na skutek alergii, nadwrażliwości czy nietolerancji skóry. Jeśli po zabiegu zauważysz, że twoja skóra jest podrażniona, zaczerwieniona, swędząca usuń z niej taśmy (jeśli masz naklejone taśmy od kinesiology tapingu – może podrażniać cię składnik zastosowanego w taśmach kleju), obmyj skórę wodą z mydłem I skontaktuj się z fizjoterapeutą. Jeśli wiesz, że jesteś na coś uczulona, poinformuj o tym terapeutę przed zabiegiem.

Pamiętaj! Jeśli wystąpią u ciebie któreś z wymienionych objawów, nie lecz się sama! Poproś swojego fizjoterapeutę o konkretną poradę dotyczącą twojej sytuacji.

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.