Sauna jest doskonałym sposobem na zrelaksowanie i odprężenie się, ma również wiele właściwości zdrowotnych. Jest zabiegiem, z którego najchętniej korzystamy w okresie jesienno – zimowym. Warto jednak korzystać z niej przez cały rok, gdyż jest wspaniałym zabiegiem z zakresu odnowy biologicznej.

Sauna działa korzystnie na układ krwionośny, immunologiczny i oddechowy – reguluje ich pracę. Regularne kąpiele w saunie chronią przed infekcjami dróg oddechowych. Poprawiają się zdolności regeneracyjne organizmu. Sauna powoduje zmniejszenie napięcia mięśniowego, zwiększa wysycenie krwi tlenem, przyspiesza przemianę materii, działa rozluźniająco. Oczyszcza organizm z ubocznych produktów przemiany materii i toksyn. Poprawia się wydolność organizmu, gdyż procesy, jakie w nim zachodzą podczas pobytu na saunie, można porównać do treningu, w czasie którego dochodzi do dużego obciążenia układu sercowo – naczyniowego.

Sauna powoduje wzrost przemiany materii, jednak wbrew panującemu przekonaniu nie działa odchudzająco. Niewielkie zmniejszenie wagi po skorzystaniu z sauny wynika tylko i wyłącznie z odwodnienia. Niedobór płynów powinien być jak najszybciej uzupełniony wartościowymi płynami jak np.: woda (najlepiej z elektrolitami), soki (np. warzywne).

Nie należy korzystać z sauny po ciężkich, intensywnych treningach oraz przy osłabieniu organizmu spowodowanym chorobą, gdyż jest to zbyt duże obciążenie dla organizmu. Zabiegi w saunie powinny być wykonywane podczas dni wolnych od wysiłku lub po lekkim wysiłku fizycznym. Nie wolno podejmować wysiłku fizycznego po zakończeniu zabiegu. Ze względu na zbyt duże rozluźnienie mięśni nie powinno się korzystać z sauny około 3 dni przed zawodami i intensywnymi treningami. Wszystkie korzystne zmiany po zastosowaniu utrzymują się w organizmie do około siedmiu dni, dlatego wystarczy korzystać z niej raz w tygodniu.

Przed pierwszą wizytą w saunie dobrze jest skonsultować się z lekarzem, gdyż nie wszyscy mogą z niej korzystać. Jest wiele przeciwwskazań jak np.: ostre infekcje, różne choroby przewlekłe, choroby układu krwionośnego, menstruacja, ciąża, niezagojone rany lub choroby skóry, choroby nowotworowe (w czasie do 5 lat od wyleczenia).

Post ten na pewno nie wyczerpuje tematu sauny, ma jedynie zachęcić do zainteresowania się jej wspaniałym działaniem na organizm. Przed pierwszym wejściem na saunę warto zapoznać się z prawidłową metodyką tego zabiegu.

W powyższym tekście mowa była o saunie fińskiej (suchej), warto jednak zwrócić uwagę, że rodzajów saun jest kilka i istnieje co najmniej kilka różnych sposobów jej używania. Ja zakochałam się właśnie w saunie fińskiej, do której chodzę regularnie już od kilkunastu lat! 🙂

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.