Jest to entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej, czyli zmiany przeciążeniowe przyczepów ścięgien do kości. Jest to jeden z najczęstszych zespołów przeciążeniowych. Spotykany jest częściej niż łokieć golfisty, o którym możesz przeczytać TUTAJ.

Wbrew nazwie, łokieć tenisisty jest najczęściej spotykany u osób wykonujących częste i powtarzalne ruchy nadgarstkiem – szczególnie ruch wyprostu. Dlaczego? Otóż za ruchy nadgarstka odpowiadają mięśnie, które swoje przyczepy mają właśnie w okolicy łokcia.

Przyczyny
Przyczynami są nakładające się na siebie mikrourazy, przeciążenia oraz zmiany degeneracyjne. Ma to często miejsce u osób dużo pracujących przy biurku, komputerze. Może się również pojawić przy częstych i długo trwających ruchach przedramienia i ramienia jak na przykład wielogodzinne skręcania mebli.

Objawy
Do klasycznych objawów choroby należy ból w bocznej (zewnętrznej) okolicy łokcia, nasilający się przy odwracaniu przedramienia, grzbietowego zginania nadgarstka oraz podczas próby zaciśnięcia dłoni. Może on mieć charakter piekący, pulsujący lub kłujący, może też być stały. Może promieniować w górę do ramienia lub w dół do nadgarstka. Ból ten często utrudnia wykonywanie czynności dnia codziennego jak na przykład otwieranie drzwi czy podnoszenie kubka. Bólowi może towarzyszyć uczucie słabości w obrębie nadgarstka, obniżenie siły chwytu. Mogą pojawić się również objawy typowe dla stanu zapalnego, czyli zaczerwienienie, obrzęk oraz miejscowe ucieplenie skóry.

Należy pamiętać, że bóle w okolicy nadgarstka mogą mieć bardzo różne źródło i przyczyny. Niekoniecznie może oznaczać, że jest to łokieć tenisisty. Ból taki może mieć swoje źródło w odcinku szyjnym lub piersiowym kręgosłupa. Może również promieniować ze struktur miękkich, takich jak powięź czy mięśnie. Dlatego podstawą skutecznego leczenia dolegliwości bólowych jest diagnostyka – wywiad oraz badanie kliniczne. Wykorzystuje się również badanie USG.

Leczenie
W fazie ostrej należy jak najszybciej odciążyć staw. Bardzo ważny jest odpoczynek i regeneracja uszkodzonej tkanki. Należy unikać dźwigania ciężkich przedmiotów oraz dynamicznych ruchów w obrębie nadgarstka. Jeśli całkowite wyeliminowanie tych ruchów jest niemożliwe, należy odpowiednio je zmodyfikować i wprowadzić jak najczęstsze przerwy tak, aby uszkodzona tkanka mogła się regenerować. Pomocne mogą być zimne okłady oraz niesteroidowe leki przeciwzapalne.W celu złagodzenia objawów stosuje się fizykoterapię. Wykonuje się zabiegi takie jak fala uderzeniowa, ultradźwięki, jonoforeza, laser czy krioterapia.

Fizjoterapeuta może zastosować metody terapii mięśniowo – powięziowej. Terapia może być wykonywana na strukturach bezpośrednio związanych ze stawem łokciowym, ale również w miejscach odległych od miejsca występowania dolegliwości bólowych.

Dobre efekty lecznicze przynosi łączenie terapii manualnej z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami. Pod okiem fizjoterapeuty lub samodzielnie po odpowiednim przeszkoleniu wykonuje się ćwiczenia wzmacniające mięśnie przedramienia oraz stabilizujące nadgarstek.W celu odciążenia tkanek można zastosować kinesiology taping.

Jeśli efekty leczenia fizjoterapeutyczne go nie są zadowalające, stosowane są iniekcje sterydów podawanych pod kontrolą USG, ostrzykiwanie osoczem bogatopłytkowym zawierającym czynniki wzrostu czy iniekcje z toksyną botulinową. Jeśli stosowane metody nie przynoszą pożądanego efektu, wykonuje się zabieg operacyjny.

Profilaktyka
W przypadku sportowców ważna jest odpowiednia technika oraz zwracanie uwagi na odpowiednią regenerację pomiędzy treningami.

Osoby spędzające dużo czasu przed komputerem powinny pilnować odpowiedniej pozycji. Siedząc przy komputerze w trakcie pracy, przedramiona należy trzymać na blacie biurka. Łokieć powinien znajdować się poza powierzchnią blatu tak, aby nerw łokciowy nie był uciskany. Klawiatura komputerowa powinna być płaska, aby unikać zgięcia grzbietowego w nadgarstku. Odpowiednia ergonomia pracy, częste zmiany ułożenia kończyn górnych oraz regularne przerwy zminimalizują ryzyko nawrotu choroby.

Fot.: lekarzewarszawa.edu.pl

Wpisy mają charakter informacyjny i nie zastąpią wizyty u fizjoterapeuty, dlatego nie udzielam porad on-line.