Ciepłe i zimne okłady oraz ich dobroczynne oddziaływanie znane są od dawna. Czy wiesz jednak kiedy wolno rozgrzewać, a kiedy należy schładzać?

Ciepłe okłady
Sprawiają one, że w tkankach dochodzi do rozszerzenia naczyń krwionośnych i limfatycznych. Tym samym zwiększa się przepływ krwi, a co za tym idzie, tkanki zostają lepiej odżywione, a z organizmu wydalana jest większa ilość toksyn. Ciepło zmniejsza ból, rozluźnia mięśnie. Ciepło zalecane jest po dużym wysiłku (ale nie bezpośrednio po nim), urazach tkanek miękkich (ale nie w fazie ostrej), stresie, bolesnych miesiączkach, bólach reumatycznych. Ciepłe okłady przynoszą niesamowitą ulgę przy zapaleniu zatok. Pomagają również przy przeziębieniu i bólach głowy. Pamiętaj, że w przypadku urazu ciepło można stosować w przypadku stanów podostrych i przewlekłych (po około 10 dniach od urazu). Ciepło spowoduje, że tkanki zostaną lepiej odżywione, a tym samym szybciej się zregenerują. Należy pamiętać, że nie zawsze można stosować ciepłe okłady. Są one przeciwwskazane w stanach ostrych, urazach cieplnych, zaburzeniach czucia oraz krążenia. Nie należy ich również stosować przy zmniejszonej lub zwiększonej wrażliwości na ciepło.

Zimne okłady
Zimno obkurcza naczynia krwionośne, co zmniejsza obrzęki i stany zapalne. Dlatego jest polecane do stosowania zaraz po urazie — w fazie ostrej i na początku fazy podostrej. Stosujemy je przy skręceniach, zwichnięciach i złamaniach. Zimne okłady przyniosą również ulgę przy wysypkach, uczuleniach i przy poparzeniach słonecznych — wilgotna, chłodna ściereczka lub ręcznik złagodzą ból i pieczenie. W czasie upałów możemy kłaść chłodne okłady na kark, aby „oszukać” znajdujący się tam ośrodek temperatury. Zimne okłady można stosować wiele razy w ciągu dnia, pamiętając, że między sesjami temperatura schładzanej okolicy powinna wrócić do normy. Przeciwwskazaniem do zimnych okładów są między innymi nadwrażliwość lub zmniejszona wrażliwość na zimno, niewydolność krążenia czy zaburzenia czucia.

Pamiętaj, aby zarówno ciepłych, jak i zimnych okładów nie kłaść bezpośrednio na skórę, aby zapobiec poparzeniu lub odmrożeniu. Gotowe okłady (do kupienia np. w aptece) powinny mieć specjalny woreczek z materiału, do którego wkłada się kompres. Możemy położyć również gazę lub cienką ściereczkę i na to okład. Nie stosujemy okładów na uszkodzoną skórę. Jeśli nie możesz zastosować okładu, możesz posmarować daną okolicę ciała w zależności od potrzeb maścią rozgrzewającą lub schładzającą. Możesz również najpierw zrobić okład, a następnie posmarować miejsce maścią. Nigdy odwrotnie! Stosuj okłady z rozwagą, aby nie dopuścić do miejscowego poparzenia lub odmrożenia.